Wednesday, October 10, 2012

Tartu Linnamaraton 2012

Olen tähele pannud, et viimasel ajal on pop, kui ratturid hakkavad kord-kaks aastas maratone jooksma. Triatleetidega vist sama teema. Võib olla on asi vaid minus, aga kord aastas võiks ühe maratoni ikka läbida. Üks asi on joosta Ironman´i sees maraton, hoopis teine teema on joosta stardist 42 km. 

Suur põhjus, miks ma starti läksin, oli et jäin suvel linna triatlonist ilma. Olenemata sellest, et tartlaseks ennast enam pidada ei saa, on viimaste aastate kodulinnas võistlemine luksus omaette. Esialgne plaan läbida maraton treeningu eesmärgiga muutus umbes nädal enne, kui tehti pakkumine vedada 3:30 gruppi. Andsin kohe nõusoleku ja alles hiljem hakkasin mõtlema, mida see endaga kaasa toob. 

Positiivse poole pealt saan oma uut Garmin 910xt kella testida ja joosta mõõduka intensiivsusega kolm ja pool tundi. Kuid ma sisuliselt vastutan teatud hulk inimeste eest, kelle eesmärk on ületada harrastaja maagiline 3:30 piir. Loodan, et ma selle viimase väitega kellelegi liiga ei tee. 

Rada olin ainult youtube´st näinud ja eriti ei kujutanud ette, kus peaks tagasi hoidma ja kus aega võita. Hirmutati, et Annelinna külje all on ca 2 km tõus, palju on kurve ja lõpus on väike maasikas Toomemäel. Käisin reede hommikul Margus Pirksaarega hommikujooksul, kus sai paika pandud plaan, mis ideeliselt peaks toimima.

Maratoni esimene pool tuleb liikuda ca 2 min kiiremini, varu aeg kulub teise poole väsimusele, joogipunktidele ja Toomemäele. Tõusudel tuleb hoog pisut maha võtta. Ajaline võit tuleb tekitada sirgetel ja laskumistel. Sounds easy, aga ilma korraliku kellata oleks see olnud suhteliselt pimesi pingutamine. Kellast teen lähemalt juttu siis, kui selle kõik funktsioonid selgeks saavad. Siiamaani olen sellega vaid ratast sõitnud ja jooksnud. Täielikult on veel uurimata ujumise funktsioonid. 

Tempomeistrina oleks suht ülbe olnud, kui viimasel 10 km märkan, et läheb natukene kiireks, tõstan tempot nii umbes 20 sek/km kohta ja vean finishini ainult enda. Samas ka stardist liiga kõrge tempo ja poolel maal 5 min edu kustutaks nii mõnegi tulemuse. 

 Plaan töötas isegi liiga hästi. 10ndal km oli edu 1 min. Poolel maal pisut üle 2 min. Kõige suurem oli edu 2:20. Maratoni teisel poolel polnudki väga vaja pingutada, et edu nulli jookseks, see juhtus täiesti iseseisvalt. Üllatavalt palju tekkis minu selja taha inimesi. Selle üle oli vaid hea meel ja aeg läks kiirelt. Read hakkasid hõrenema, kui oli läbitud üle poole distantsist. Siis tekkis naiste kolmanda koha peale väike ärevus, mis sisuliselt lõhkus pundi lõplikult ära. Järele jäid 4-5 meest, kes lubasid, et mind maha ei jäta.

Minu silmis oli eemaldujate tempomuutus liiga vara ja enamus neist, kes eest ära libisesid, saime viimastel kilomeetritel uuesti kätte. Suures plaanis eesmärk täidetud! Ainult et natukene liiga pikaks läks see maratoni läbimine. Vaatamata sellele, et tempo on madal, läheb u 30ndal km liigutustegevus kangeks. Võiks ka öelda, et raskeks läheb 2 tunni juures ja sellel hetkel on oluline, kui kaugele Sa selle ajaga oled jõudnud.


Läbisin Tartus oma kolmanda puhta maratoni ja ajad lähevad mul ainult kehvemaks. Õnneks Ironman´i sees joostud maratonid lähevad vaid kiiremaks. Olen mõelnud, et lähi aastatel võiks joosta ka ühe korraliku ajaga maratoni. Hetke rekord 2:52 oli joostud varuga. Kuid millal see plaani võtta? Triatloni hooaeg piirab spets maratoni ettevalmistust ja põhjagaasiga joostud maratonist võin paar nädalat välja tulla. Keeruline! Kunagi võiks siiski alla 2:45 aja joosta...
Garmin 910xt tõestas ennast, et on üle prahi GPS kell. Viga ei pannud ja andis kogu distantsi kindlustunnet, et liigun õiges graafikus. 

6 comments:

  1. Tänud sulle, olin üks kellele tempot jagasid, kõik oli väga hea, ainult ise olin 14 minuti jagu nõrk:)

    ReplyDelete
  2. Ühinen tänusõnadega tempomeistrile! Ainult positiivsed emotsioonid sellest pundist!

    ReplyDelete
  3. Priit, räägi kas oled veel kliinikumis tööl? Oleks vaja vastuvõtule tulla ja natuke asju arutada, aga meil on hetkel selline tore asi nagu STREIK ja arsti kätte saada, et ta edasi saadaks on võimatu.

    ReplyDelete
  4. See oli suur au nii suurt hulka inimesi juhtida :)

    to AnonymousOctober 11, 2012 5:04 PM - kahjuks ei tööta ma enam Kliinikumis. Olen lõplikult Tallinnasse kolinud. Jääb üle vaid soovitada Tallinna poole liikuda või loota, et juhtub Tartus olles trehvama...

    ReplyDelete
  5. Võtan sinuga ühendust, kui asi jamaks läheb taas. Ehk leiame lahenduse!

    ReplyDelete
  6. Anna andeks, et teemat risustan ja küsin delikaatseid terviseandmeid, aga küsimus- nimelt mis Su pikkus ning kaal on ja mis tootja mis kalipsoga Sa ujud? Lihtsalt mul oleks tarvis oma 192 pikkuse ning 78 kg kõhetu kere jaoks sobiva suurusega kalipso leida.

    Raiko

    ReplyDelete